گارد ساحلی چین اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور چهارشنبه در نزدیکی جزایر مورد مناقشه با ژاپن مبادرت به گشتزنی دریایی کردند.

گشتزنی گارد ساحلی چین در اطراف جزایر مورد مناقشه با ژاپن

به گزارش قدس آنلاین، این نهاد نظامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ناوگان ۲۵۰۲ گارد ساحلی چین ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) در آبهای سرزمینی جزایر دیائویو گشتزنی کردند.

چین این جزایر را دیائویو و ژاپن آنها را سنکاکو می‌نامد.

رسانه‌های ژاپنی در ماه می گزارش دادند که دو کشتی چینی به این جزایر نزدیک شدند. دولت ژاپن نیز در ماه ژوئن پس از ورود یک کشتی‌های چینی به آبهای سرزمینی این جزایر دو یادداشت اعتراضی به پکن فرستاد.

جزایر دیائویو یا سنکاکو همواره مورد مناقشه چین و ژاپن بوده و هر کدام ادعاهای تاریخی در مورد این جزایر دارند.

ژاپن می‌گوید که از سال ۱۸۹۵ بر این جزایر کنترل دارد اما چین با اشاره به دو نقشه ژاپنی مربوط به سال‌های ۱۷۸۳ و ۱۷۸۵ می‌گوید که مطابق این نقشه‌ها این جزایر متعلق به چین است.

جزایر دیائویو یا سنکاکو پس از جنگ جهانی دوم به کنترل آمریکا درآمد و ایالات متحده سپس کنترل آنها را در سال ۱۹۷۲ به ژاپن سپرد.

ژاپن مدعی است پس از آنکه در دهه ۱۹۷۰ مواد معدنی ارزشمند در فلات قاره این جزایر کشف شد، چین ادعای حاکمیت بر آنها را مطرح کرد.

دولت ژاپن در سال ۲۰۲۱ سه جزیر از این جزایر پنجگانه را از مالکان خصوصی آن خریداری کرد که یان اقدام باعث اوج گرفتن اختلافات سرزمینی توکیو و پکن شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.